Toate beneficiile consumului de bere pentru sanatate

Toate beneficiile consumului de bere pentru sanatate

04.12.2018 10:54

Consumul de bere - de la beneficii pentru sănătate la mituri

 

Inventată de oameni încă din vremuri imemoriale, berea este astăzi cea consumată băutură alcoolică din lume. Conținutul de obicei scăzut de alcool, gustul bogat și proprietatea de a fi răcoritoare fac ca această băutură să fie cel mai des consumată în cadrul evenimentelor sociale, fie că vorbim despre întâlniri între prieteni sau despre petreceri și festivaluri de amploare.

 

Pe lângă beneficiile generale asociate consumului de alcool, berea are propriile beneficii specifice, despre care vom discuta în continuare.

 

Ce conține berea

 

În general, berile sunt fabricate după același proces, care implică doar patru ingrediente principale: apă, malț din orz (sau din alte cereale, precum grâul, orezul sau porumbul), hamei și drojdie. Apa reprezintă peste 90% din compoziție, toate celelalte fiind ingrediente vegetale naturale. Datorită malțului, berea conține o cantitate importantă de fibre solubile; o jumătate de litru de bere poate asigura 10% din necesarul zilnic de fibre al organismului1, favorizând astfel digestia.

 

Berea poate fi o sursă importantă de minerale, o sticlă sau o cutie de 0,5 l conținând 135 mg de potasiu. Alte minerale importante conținute de bere într-o cantiate redusă sunt fosforul,, magneziul, calciul și sodiul. De asemenea, berea este o sursă importantă de siliciu2 - element ce ajută la îmbunătățirea densității minerale a oaselor.

 

Deși nu este o sursă bogată de vitamine, berea conține totuși numeroase tipuri de vitamina B, dintre care amintim:

 

  • vitamina B3 (niacina)

  • vitamina B5 (acidul pantotenic)

  • vitamina B6 (piridoxina)

 

Nu în ultimul rând, berea conține flavonoide, antioxidanți care blochează acțiunea nocivă a radicalilor liberi asupra celulelor.

Beneficiile consumului de bere

 

Pe lângă beneficiile deja menționate, cel mai ușor de remarcat calitate a berii este efectul ei diuretic. Astfel, băutura poate ajuta la protejarea rinichilor prin reducerea riscului de litiază renală (pietre la rinichi)3.

 

De asemenea, consumul unor cantități mici de bere poate reduce rigiditatea arterială4. Totodată, berea poate crește nivelul de colesterol „bun” (HDL) cu până la 11%5. Acesta rolul de a reduce colesterolul „rău” (LDL) din organism și reduce astfel riscul de boli cardiace.

 

E echipă de cercetători japonezi de la Universitatea Medicală Sapporo au descoperit în hamei un compus chimic numit humulonă - care s-a dovedit eficient în protejarea organismului de virusul respirator sinciţial, ajutând astfel la prevenirea răcelii6.

 

O altă cercetare arată că siliciul conținut de bere poate avea un rol important în limitarea neurotixicității aluminiului7, substanță considerată un factor de risc în apariția bolii Alzheimer.

 

Nu în ultimul rând, berea poate avea efecte benefice și asupra pielii. Antioxidanții polifenoili regăsiți în hamei au potențialul de a trata afecțiuni precum dermatita atopică, dermatita de contact, infecții ale pielii, îmbătrânirea pielii sau chiar cancerul de piele8.

 

Atenție însă, căci toate studiile citate se referă doar la consumul moderat de bere!

 

Mai multe despre efectele benefice pe care le are consumul de alcool asupra sănătății poți afla și în acest articol.

Care este doza zilnică recomandată

 

Experții9 recomandă ca bărbații cu vârste sub 65 de ani să consume maximum două beri pe zi, iar femeile și bărbații cu vârste peste 65 de ani ar trebui să se rezume doar la o bere pe zi.

 

Site-ul american consideră cantitatea standard a unei beri ca fiind de 12 uncii, adică de 355 ml. Adaptând această informație la standardele românești și europene, putem aproxima doza recomandată ca fiind o sticlă de bere de 0,33 ml. De altfel, și un articol de pe un site autohton10 citează un comunicat în care ne spun că „doza zilnică recomandată de bere în cazul femeilor este 330 mililitri, iar în cazul bărbaţilor, de 660 mililitri”.

Mituri despre bere

 

Nu e de mirare că în jurul celei mai populare băuturi alcoolice din lume s-au creat și numeroase mituri, fără a fi bazate pe informații științifice. Aceste „informații” se transmit însă cu ușurință, atât printre băutori, cât și printre cei care nu consumă.

 

În continuare, vom analiza veridicitatea celor mai cunoscute mituri despre bere:

Burta de bere

 

O bere de 500 ml conține aproximativ 200 de calorii, însă această cantitate este dată în primul rând de conținutul de alcool. Astfel, este puțin nedrept că, dintre toate băuturile alcoolice, berea este cea despre care lumea crede că îngrașă cel mai tare.

 

În privința carbohidraților, cantitatea conținută de o sticlă de bere este undeva între 10 și 20 de grame. Această cantitate nu reprezintă un motiv de îngrijorare în cazul persoanelor care consumă cu moderație bere și fac mișcare.

Berea trebuie consumată întotdeauna rece gheață

 

De fapt, la temperaturi apropiate de 0o C, nici nu mai simți gustul berii. În cazul unei beri lipsite de gust, este de preferat să o bei rece gheață, pentru a-ți păcăli creierul să creadă că bei o bere bună, însă adevăratele temperaturi ideale pentru consum sunt altele.

 

Berile lager ar trebui consumate la temperaturi cuprinse între 5 și 9o C, berile ale la temperaturi cuprinse între 7 și 11o C, iar berile stout chiar și 12-13o C. Desigur, sortimentul este foarte important pentru a determina temperatura la care trebuie consumată băutura, însă producătorii trec adesea această informație pe etichetă.

Berea mai închisă la culoare are mai mult alcool

 

Și, implicit, are un conținut caloric mai ridicat, deci îngrașă mai mult. Există numeroase tipuri de bere, iar culorile lor sunt date de timpul de prăjire a cerealelor. Însă alcoolemia rezultată în procesul de fabricare a berii nu are nicio legătură cu culoarea produsului final.

Berile la sticlă sunt mai bune decât cele la cutie

 

Este adevărat că, prin obiceiul de consum prin care ni l-am format, ni se pare cel puțin mai „elegant” să bem bere la sticlă. Însă acest obicei s-ar putea schimba în curând, deoarece cutiile de aluminiu sunt mai eficiente pentru a păstra berea la o calitate optimă, deoarece nu lasă lumina să pătrundă și, astfel, gustul este mai bun.

Vinul este o băutură mai rafinată decât berea

 

Și acest mit este creat de obiceiurile noastre de consum, însă, doar pentru că vinul este etichetat ca o băutură nobilă, nu ar trebui să discredităm berea. Și berea este o băutură veche, născută încă din zorii civilizației umane. Procesul de realizare este mai complex decât al vinului și implică mai multe ingrediente, iar varietatea de gusturi este mai mare în cazul berii.

 

Dacă apetitul crescând al oamenilor pentru beri craft ne spune ceva, acesta ar trebui să fie faptul că berea începe să fie văzută și ca o băutură rafinată, făcută cu respect pentru gust și tradiție.

 

Surse:

1. realbeer.com

2. sciencedaily.com

3. Hirvonen T., Pietinen P., Virtanen M., Albanes D., Virtamo J. - American Journal of Epidemiology

4. Nishiwaki M., Kora N., Matsumoto N. - Physiological Reports

6. naturalhealthnews.uk

7. M.J.González-Muñoz, A.Peña, I.Meseguer - Food and Chemical Toxicology

8. Chen W., Becker T., Qian F., Ring J. - Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology

9. mayoclinic.org

10. mediafax.ro

 

Sursă foto: Shutterstock.com

 

Comentarii



* Câmpuri Obligatorii